به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ثلاث آنلاین به نقل از پایگاه خبری طلوع، موضوع روشنایی خیابانها و معابر در شب نکته مهمی است که بی شک نقش اثرگذاری در تامین امنیت شهروندان و جلوگیری از وقوع جرم دارد. این مسئله البته در فصل تابستان که شرایط مهیاتری برای رفت و آمد خانواده ها فراهم است ملموس و حیاتی تر به نظر می رسد.
با این حال بحران انرژی و کمبود برق طی سالهای اخیر مسئولین ملی و به تبع محلی را متقاعد کرد تا بار این کمبود را بر سر روشنایی معابر بریزند، غافل از آنکه تاریکی خیابانها و معابر هزینه گزاف دیگری برای شهروندان و دولت ایجاد می کند، هزینه هایی که گاها قابل جبران نیست.
در چنین شرایطی اما کارشناسان معتقدند تامین روشنایی خیابانها و معابر عمومی یکی از مصارف مهم انرژی برق محسوب می شود که باید برایش برنامه داشت.
شاید به همین دلیل بود که شرکت توانیر به عنوان ارگان تامین کننده برق تصمیم گرفت با کاهش نور معابر و خیابانها مصرف خانگی و صنعتی برق را با چالش کمتری مواجه کند و چنین شد که بار کمبود برق بر دوش معابر و خیابانها افتاد.
نقصی که طی سالیان اخیر اغلب شهرهای بزرگ کشور از جمله کرمانشاه را با مخاطرات جدی مواجه کرد و اثر زیادی بر بالارفتن آمار جرم و جنایت شبانه داشت.
*آمارها می گوید اغلب تصادفهای منجر به فوت در تاریکی شب اتفاق می افتد و اگر شرایط برای تامین روشنایی مطلوب خیابانها و جاده ها مهیا شود، با افزایش قدرت دید و آرامش بصری رانندگان کاهش چشمگیری در تصادفات رانندگی خواهیم داشت.
نکته دیگر ارتباط معنادار جرم و جنایت با تاریکی است، چون عدم روشنایی امکان دید در شب را برای عابرین کم کرده و شرایط را برای انواع جرم از جمله سرقت، درگیری، عربده کشی، مزاحمت، سوء قصد و غیره فراهم می کند تا جایی که حتی گشت های شبانه پلیس هم نمی توانند ضریب امنیت را به طور مطلوبی بالا ببرد.
جهادی ۱۲هزار لامپ ال.ای.دی جایگزین چراغ های گازی شود و این اقدام نقش اثرگذاری در روشنایی معابر و صرفه جویی برق دارد.
او البته پیشتر و در سالهای قبل متذکر شده بود که تعمیر و تجهیز تیر برق های فرسوده اعتبار فراوانی می خواهد که عملا امکان تامین آن برای این شرکت مهیا نیست و باید در یک پروسه چندساله موضوع را پیگیری کرد.
به گفته مرادی، گرچه هم اکنون نور معابر شهری کرمانشاه و لامپ هایی که در تیرهای چراغ برق مورد استفاده قرار می گیرد استاندارد است اما لامپ های ال.ای.دی علیرغم آنکه راندمان بالاتری دارند برق کمتری مصرف می کنند و به همین دلیل استفاده از آنها در دستور کار قرار گرفته است.
در حال حاضر عمده لامپ های موجود در معابر سدیمی (زرد) یا جیوه ای (سفید) هستند که بنابه گفته کارشناسان اغلب از لامپ های سدیمی برای نور خیابانها و معابر اصلی استفاده می شود و جیوه ای ویژه معابرفرعی و کوچه هاست. هرچند مسئولین پیشتر اعلام کرده بودند که بنا دارند استفاده از لامپ های سدیمی را به دلیل قدرت روشنایی و نوردهی بیشتر در اولویت قرار دهند.
به رغم همه این موارد سوال اصلی آن است که شرکت توزیع نیروی برق چه تعهدی برای تامین روشنایی معابر دارد؟ به گفته مرادی تابستان امسال و طبق دستورالعمل توانیر، این شرکت موظف به تامین نور ۵۰درصد از معابر اصلی شهر است، این یعنی در خوشبینانه ترین شرایط وضعیت نیمی از معابر اصلی جدای از کوچه ها و خیابانهای فرعی، بلاتکلیف می ماند. توجه داشته باشید که این قانون برای استانی اجرا می شود که طبق آمارها ۲برابر میزان مصرف خود، تولید برق دارد.
حالا که به عدد تولید برق در استان اشاره شد بگذارید آماری که “الفتی نیا” مدیرعامل شرکت برق منطقه ای غرب اعلام کرد را یادآوری کنم.
انکار آن بر افزایش وقوع جرم، قول داد که موضوع روشنایی معابر از طریق تیم انتظامی استان پیگری و رفع شود.
به هر حال انتظار می رود شورای تامین هم به ماجرا ورود پیدا کند تا با همکاری ارگانهای دخیل موضوع تاریکی خیابانها و معابر هرچه زودتر حل و فصل شود. ماهم قبول داریم که بخشی از صرفه جویی برق کمک به پایداری شبکه برق سراسری است اما نه برای استان کرمانشاه که به لحاظ آماری عدد مصرفی برق آن کمتر از حجم تولیدی است و به قول شاعر چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

